DrumandBass.nl
Home » Bensley: RAM’s protegé

Bensley: RAM’s protegé

You can download the English version below.

 

Bensley RAM

 

‘Never before in RAM Records’ 20+ year history has a story as unique and exciting as Bensley’s unfolded.’ – Andy C

 

Bensley. De man bij wie de droom van iedere artiest tot leven kwam. In december 2013 stuurde hij op 19-jarige leeftijd een demo naar RAM Records. Hij had nog nooit iets uitgebracht, maar twee weken later stond hij exclusief getekend bij het monsterlabel van Andy C. Sindsdien wordt hij gezien als één van de grootste talenten in de drum & bass. Begin 2015 bracht hij als eerste release het album Next Generation uit, welke werd genomineerd voor Best Album bij de Bass Music Awards. Hierop volgde een officiële remix van Flux Pavilion, een feature op YourEDM met Tiptoe en een optreden op het almachtige Let It Roll.

Een verhaal als dit is nog nooit voorgekomen, en daarom is Rafaël gaan kijken welk persoon er achter dit onwaarschijnlijke talent schuilt. Ze hebben het onder andere gehad over aankomende releases, ambities en het ontwikkelen van je eigen stijl.

 

Datum: Donderdag 11 augustus

 

Hey Bensley! Hoe waren de afgelopen weken?

Ik heb een gestoorde tijd achter de rug! Na Let It Roll ben ik een week in Londen gebleven om zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Ik heb met veel mensen in de studio gezeten om collaboraties af te krijgen.

 

Een tijdje terug zag ik iets met Muzzy voorbij komen. Hoe staat het daarmee?

Dat nummer gaat snel uitkomen. Ik denk dat het onderdeel wordt van de volgende release.

 

Klinkt goed! En waar ben je nu na je drukke week?

Ik ben sinds maandag terug in Toronto en ben toen gelijk ziek geworden. Dat was best lastig, omdat ik veel werk heb en je je goed moet voelen om dat werk te doen. Ik denk dat ik nu weer terug ben in mijn normale routine.

 

Dat brengt me gelijk tot mijn volgende vraag, wat is je routine? Een dag van Bensley, hoe ziet die eruit?

Het is hier best saai eigenlijk. Ik woon in een buitenwijk in de middle of nowhere. Toronto is de meest nabije stad en dat is nog steeds driekwartier rijden! Ik zit voornamelijk in de studio. Als ik inspiratie nodig heb ga ik iets buitenshuis doen of chill ik met vrienden. In het weekend gaan we vaak naar een huis aan een meer. Daar is het prachtig, zo’n omgeving werkt erg inspirerend. Binnenkort komt er een tune uit die ik daar heb geschreven en het is één van mijn favoriete liedjes ooit!

 

Jouw verhaal is de droom van iedere ambitieuze artiest en het gebeurt vrijwel nooit. Waarom denk je dat het juist jou overkwam?

Haha, ik heb geen idee eigenlijk! Ik vind serieus dat RAM een rare keuze heeft gemaakt door mij een contract aan te bieden. Het is in ieder geval niet het geluid waar ze bekend om staan. Ik denk dat ik gesigned ben omdat wat ik doe anders genoeg is dan wat andere mensen doen. Ik denk dat ik een zekere balans heb waarbij ik veel mensen aanspreek maar toch een nieuwe sound aan het genre kan geven.

 

Fandango, het nummer dat RAM Records op zijn kop gooide.

 

Wat had je gedaan als RAM Records je had afgewezen?

Ik zou vooral met school en werk bezig zijn, maar ik denk dat ik nog steeds zou werken naar een signing.

 

Er was dus niet echt een plan B.

Muziek was niet eens mijn plan A! Werk en school waren belangrijker voor me tot ik het contract aangeboden kreeg. Toen kreeg ik de kans om meer met muziek te doen en dat was heel gaaf.

 

Kun je een korte samenvatting geven van jouw ontwikkeling als musicus?

Daar moet ik even over nadenken. Toen ik klein was hechtte ik niet echt aan één genre. Ik had een vrij brede en misschien zelfs mainstream smaak. Ik luisterde naar bands als Weezer, U2 en Coldplay. Toen ik 12 was begon ik met saxofoon spelen, waardoor ik in aanraking kwam met jazz. Toen ik 16 was leerde ik uit het niets elektronische muziek kennen, waar ik meer in ben gedoken dan in ieder ander genre.

 

Toen is je passie voor muziek écht gegroeid.

Klopt. Het was de eerste keer dat ik op zoek ging naar nieuwe artiesten, nieuwe nummers… Vanuit daar is het balletje gaan rollen.

 

Dat is vrij laat voor iemand die bij RAM Records getekend staat.

Ik denk het ja. Ik was nooit in aanraking gekomen met drum & bass tot ik naar een groot festival ging in Canada. Het was een 3-daags camping festival met een heleboel mensen en je zat volkomen geïsoleerd met hen de muziek waarvan ze houden. Het was een totaal nieuwe sfeer voor mij. Ik was erheen gegaan als dubstep fan, maar er waren allerlei soorten elektronische muziek en er was een sterke drum & bass line-up! Ik had drum & bass wel voorbij horen komen op UKF kanalen enzo, maar de muziek was nooit écht tot me doorgedrongen tot ik het live gezien had. Ik werd omvergeblazen door artiesten als Andy C, Friction, Pendulum, Noisia..

 

Zo, flinke namen!

Ik had geen idee hoe goed ik het had tot ik het genre erna ging bestuderen! Dit was een waanzinnige mogelijkheid om ervan te leren houden. Sindsdien is mijn muzieksmaak altijd drum & bass georiënteerd geweest.

 

WEMF 2011

WEMF 2011, hier begon Bensley’s liefde voor drum & bass.

 

Zou je zeggen dat je late kennismaking met drum & bass je heeft geholpen in het ontwikkelen van je eigen stijl?

Ja, ik denk het wel! Je ziet vaak mensen die al 10, 15, 20 jaar in de drum & bass zitten en wanneer ze gaan producen zijn ze zo ondergedompeld in de drum & bass sound dat de muziek die ze maken klinkt als de muziek waarnaar ze luisteren. Ik denk dat ik veel invloeden heb van buiten het genre die ik naar drum & bass kan brengen. Ik probeer dat nog steeds door naar muziek buiten drum & bass te luisteren in mijn vrije tijd. Ik word erg geïnspireerd door mensen als Flume, Phaeleh en KOAN Sound. Ze doen dingen anders in hun genres en dat probeer ik terug te brengen in de drum & bass.

 

Dat klinkt als een goede manier om je eigen stijl te ontwikkelen.

Het wordt zeker over het hoofd gezien door veel mensen. Luisteren naar andere soorten muziek is de beste manier om een eigen sound te creëren!

 

Wie inspireren je binnen de drum & bass?

Camo & Krooked natuurlijk! Daarnaast ook Etherwood… Ik probeer er nog één te bedenken. Wilkinson heeft een bepaalde manier van muziek schrijven die me inspireert.

 

Etherwood had ik niet geraden! Waarom hem?

De eerste keer dat ik door hem geïnspireerd werd was toen zijn eerste album uitkwam. Er zat daar een nummer genaamd Unfolding in die me kennis liet maken met een trager klinkende vorm van drum & bass. Het lied is niet gedreven door drums, waardoor andere elementen meer ruimte krijgen om adem te halen. Dit gaf ruimte om erg muzikaal te worden.

 

Unfolding door Etherwood, een belangrijke inspiratiebron voor Bensley.

 

Op dit moment heb je je eigen stijl, die je naar buiten hebt laten komen met een gevarieerde selectie van liedjes, waarvan sommigen niet drum & bass. Wat kunnen we van jou verwachten in de toekomst?

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of ik voor altijd drum & bass wil blijven maken. Ik bedoel, het is mijn favoriete genre en ik heb er ontzettend veel plezier mee, maar ik zou op een zeker moment graag muziek uitbrengen die gebruik maakt van onconventionele formaten en structuren. Ik maak nog steeds andere soort muziek, maar dat is niet de muziek die mensen te horen krijgen. Op een zeker moment zou ik al mijn non-drum & bass nummers willen uitbrengen.  En dit is redelijk ambitieus, maar ooit zou ik ook een liveshow willen maken.

 

Afgelopen jaar heb je veel gave dingen meegemaakt. Je hebt bijvoorbeeld gigs gehad op RAMsterdam, Andy C’s All Night show en Let It Roll. Wat is je doel voor het aankomende jaar?

Dit klinkt cheesy, maar toen ik thuis kwam van Let It Roll had ik gelijk als doel om ervoor te zorgen dat ik daar volgend jaar weer mag staan! Dat was één van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Ik wilde altijd al naar Let It Roll en dit was als een droom die uitkwam. Ik heb nog nooit zo’n grote verzameling mensen gezien die voor één soort muziek bij elkaar komen. 25.000 mensen, allemaal voor drum & bass! Ik heb bijna meer lol gehad als fan dan als performer. Na mijn optreden ben ik vooral in de crowd geweest om te genieten van de sets die ik altijd al op een grote stage had willen zien.

 

Welk advies zou je geven aan aankomende producers?

Het is zo belangrijk om je eigen sound te creëren, en de beste manier om dat te doen is door andere soorten muziek te absorberen. Vindt uit wat je leuk vindt in andere genres en kijk hoe je dat kunt incorpereren in je eigen genre. Ik denk niet dat ik getekend ben op basis van productievaardigheid. Ik denk dat labels, als ze naar demo’s kijken, bereid zijn gullere aanbiedingen te doen voor mensen met goede ideeën dan mensen met goede productievaardigheden. Productie kun je leren, maar het is beter om je te focussen op muziek en het schrijven ervan. Daarom is het altijd een goed idee om muziektheorie te leren. Dat is één van de beste dingen die je kunt doen.

 

Bedankt voor je tijd!

 

Bensley treedt 4 november op in Nederland bij Fiber.

 

Beluister hier Bensleys nieuwste singles, One Last Chance en Outsider.

 

 

Meer weten van Bensley? 

 

 

English version

 

 

Add comment

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.