16 mei, 2018

Even bijpraten met Pythius

gepost door: Cheyenne

Pythius
Nog niet zo heel lang geleden kwam Pythius’ zijn debuutalbum genaamd Descend uit en daarom vonden we het hoogtijd om even met hem te praten, over het album, maar ook hoe hij eigenlijk ooit in aanraking kwam met de muziek. Met Descend gaat Pythius veel verder dan neuro-bangers en horen we hoe hij experimenteert met andere genres.

Hoe kwam je eigenlijk in aanraking met drum and bass?
Toen ik 17 was liet iemand mij het liedje ’Hold Your Breath’ van Resonant Evil horen en ik was daarna gelijk verkocht!

We kennen je voornamelijk van Blackout, hoe ben je daar ooit terecht gekomen?
Ik ging toen al een tijdje naar de Blackout avonden in Tivoli Oude Gracht en de Helling en toen kwam ik Micha van Black Sun Empire tegen in een kroeg, heb ik wat met hem gepraat en zijn mail adres gekregen en daarna eens wat liedjes toegestuurd. Daarop vroegen ze mij om te komen openen op een Blackout avond, en dat heb ik toen een tijdje gedaan. Zowel als Pythius als met de groep waar ik toen inzat genaamd Eskalation. Ondertussen ben ik ook op de Herman Brood Academie gaan studeren en daar had ik een stageplek voor nodig. Toen heb ik BSE zo lang lastig gevallen tot ze me een stageplek bij hun gaven. Ondertussen was ik nog steeds liedjes aan het schrijven (daar studeerde ik ook voor) en ze vonden toen mijn track Air Raid zo tof dat ze een hele EP van me wilden hebben en zo is het begonnen!

Je producties staan bekend door de harde, donkere neurofunk sound, hoe kijk je aan tegen de andere kanten van het genre?
Ik vind de andere subgenre’s ook heel erg tof, het blijft drum and bass uiteindelijk en dat er zoveel diversiteit in kan zijn is alleen maar goed.

 

Wie/wat hebben je geïnspireerd en hoe heeft dat jouw stijl beïnvloed?
Acts zoals Black Sun Empire (wow grote verrassing), Telemetrik, Ed Rush & Optical, Konflict, Cause 4 Concern zijn allemaal flinke inspiratiebronnen geweest. Dat duistere geluid met een goede moody sfeer is waar ik echt heel erg van houd. Maar ook andere genre’s zoals techno of metal hebben flink hun invloed gehad op mijn muziek

Hoe vind je dat je stijl is veranderd in de loop van de tijd? Als je je recente producties vergelijkt met bijvoorbeeld je Downward Spiral EP uit 2011.
Nouja als je die EP naast het album legt is het redelijk duidelijk wat er allemaal veranderd is, van diepe halfstep rollerts naar wat bozer zaagwerk!

Experimenteer je vaak met andere stijlen en genres? In welke tracks op je album zien we dit duidelijk terug?
Je hoort het goed terug op de liedjes Drowning en Until The World Burns Down. De een heeft sterke invloeden van o.a footwork en moderat. De ander is letterlijk een synthwave plaat. Verder vind ik het ook erg leuk om dingen zoals techno of metal te maken in mijn vrije tijd. Dat is overigens ook erg sterk terug te horen in het album.

Over je album gesproken, waar ben je het meest trots op? Een track, het leerproces?
Ik denk wel het feit dat ik het überhaupt voor elkaar heb gekregen om een heel album te produceren, dat was een flinke taak. Maar ook erg uitdagend en leuk om te doen. Ik heb een beetje geprobeerd om er een balans in te scheppen van hardere tracks en wat rustigere momenten zodat het niet 12 tracks lang beuken is.

Hoe zorg je dat je sound verfrissend blijft? Waar haal je je inspiratie vandaan voor nieuwe nummers?
Van alles, kan een bepaald moment uit mijn leven zijn, een nieuwe synthesizer om mee te spelen, andere muziek die ik heb gehoord, soms zelfs doordat ik wat verkeerd aanklik en er ineens hele rare dingen gebeuren in het liedje die helemaal niet de bedoeling zijn, maar wel heel vet zijn!

Op het album zijn er weinig samenwerkingen, met Gridlok, June Miller en Thrasher, waarom heb je daarvoor gekozen?
Ik wilde eigenlijk helemaal geen collabs op het album hebben. Maar die met Gridlok en June Miller gebeurden gewoon. Die track met Gridlok kwam doordat ik vast zat met een nummer en dacht, ‘hey misschien is het wel leuk om die met iemand anders af te maken’, en ik vond wat Ryan doet erg goed passen bij wat ik al geschreven had, dus zodoende. En met June Miller was ik al een tijdje bezig en het liedje was zo tof geworden dat ik het graag wilde hebben op het album. Die collab met Thrasher kwam doordat, toen ik het liedje af had, het een beetje kaal klonk zonder vocalen en Gareth kan nou eenmaal heel erg goed schreeuwen, dus leek me dat een goede toevoeging.

 

Pythius - Descend

 

Zijn er nog artiesten en labels waarmee je in de toekomst graag samen zou willen werken?
Het lijkt me erg leuk om wat meer te doen met artiesten die niet perse drum and bass maken. Een nieuwe invalshoek is altijd heel erg interessant en kan hele leuke resultaten opleveren.

En wat zijn je plannen na de album release? Werk je alweer aan iets nieuws?
Ik ben nu bezig met een hele stapel remixes die ik mensen heb beloofd te doen, maar allemaal heb doorgeschoven tot nadat ik het album klaar had. Prioriteiten moeten gesteld worden haha!

Gig-wise, waar kunnen mensen je de aankomende tijd checken?
Sowieso Let It Roll, verder zijn de meeste boekingen niet echt praktisch voor Nederlandse inwoners om heen te gaan  (even voor 1 nachtje naar Tsjechië lijkt me niet echt aan te raden).

Nog een verdere toevoeging?
Ik zou zeggen tegen iedereen; luister het album, daarna nog een keer, en print een foto van mij uit en hang hem boven je bed naast die Justin Bieber poster.

 

Dat zullen we zeker doen! 

 

Meer info over Pythius nieuwe en tevens eerste album? Volg dan deze link


Reacties

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.