4 maart, 2018

Icicle: “Er is nooit echt een besef geweest dat ik mij volledig op muziek zou focussen.”

gepost door: Marc
Icicle

Foto door: Hana_Makovcova

Icicle (Jeroen Snik) is op 10 maart de Curator namens Curated By in Paradiso. De maestro in techy breakbeat zal dan met een aantal like-minded artiesten een bijzondere avond voor de fans verzorgen. Hoog tijd om eens langs te gaan met een vragenvuur over allerlei onderwerpen! (door: Michael Janiec)

Click for English version

Toen hij besloot om een boeking in Tokio te verkiezen boven het afstuderen, was het voor Jeroen duidelijk wat hij met zijn leven wilde doen. Sindsdien heeft hij eigenlijk niet meer achterom gekeken en het resultaat is duidelijk. Inmiddels resoneert Icicle’s muzikale blauwdruk in alle uithoeken van de wereld. De muzikant heeft zich ontpopt tot een fenomeen. Een die met chirurgische precisie zich genesteld heeft in het onderbewustzijn van de grenzeloze breakbeat subcultuur.

Hoe staat het met je nieuwe label Entropy Music?
Heel goed. De eerste EP met Mefjus was een erg leuk proces. Best tevreden met de feedback. De EP verkocht goed, dus dat is ook mooi. Voor de eerste keer had ik de volledige controle qua kiezen van de artwork en de mensen waarmee is samengewerkt, dat pakte erg prettig uit. De mensen omarmden het resultaat en we hebben nu volop momentum voor de aankomende releases.

De volgende EP wordt gemasterd nu en is een samenwerking met Gijs (Proxima). Het is best wel motiverend om je eigen merk te doen. Motiverender dan dat ik in eerste instantie dacht.

Wat motiveerde je om een label te beginnen?
Als ik heel eerlijk ben… Entropy ontstond vooral uit noodzaak. Het was niet mijn doel om een label te starten initieel. Ik volbracht mijn Shogun Audio deal: twee albums dus en alle kanttekeningen van het contract. Ik ben erg tevreden over de samenwerking met dit label, evenals wat zij voor mij deden. Maar goed, als ik aan een derde album dacht, dan voelde dat als een herhaling van het vorige. Ik vroeg mij af hoe ik daardoor nog zou groeien.

Ik speelde met het idee om ergens anders te tekenen en ontmoette verschillende labels. Niets voelde natural echter, ook wat betreft de muziek die ik wou schrijven. Zelf een label beginnen klonk als een logische  manier van groeien.

Ik vind produceren leuk, maar wist niet of het promotionele gedeelte leuk is. Het hele ‘verkopen, verkopen, verkopen’. Achteraf gezien was het een erg leuk en organisch proces. Mede vanwege de prettige samenwerkingen met Unearthed Sounds en Railbird voor digitaal en vinyl.

Hiermee beginnen voelde als een natuurlijke progressie, des te meer tegenwoordig. Als je bijvoorbeeld naar mensen als Alix Perez en SpectraSoul kijkt die hetzelfde doen. De drum and bass van nu stimuleert je naar die doe-het-zelf-houding. Hoewel ik er nu zeker geen spijt van heb, is het label nooit een specifiek doel geweest op zich.

Wat heb je geleerd sinds het starten van het label?
Dat is moeilijk om te zeggen. Sowieso veel praktische dingen. Je leert om met mensen van distributie te werken en leert Bandcamp te gebruiken. Dat deed ik voorheen niet, nu fungeer ik opeens als een klantenservice voor mensen die mijn muziek kopen en mails erover sturen.

Er is vooralsnog weinig verschil met het artiestenwerk, want je runt nog steeds een promotioneel mediabedrijf. Het is erg lonend om te zien als alles goed uitpakt (release met Mefjus op #1 bij Beatport) en je daar uiteindelijk niet teveel voor opoffert. Dat opende mijn ogen. Je denkt dat je het kan, maar dan moet je het nog doen.

De drempel is relatief laag. Als je zoiets wilt doen, dan zijn er een hoop mensen die je kunnen helpen om het te bereiken. Des te meer qua distributie. Ik benaderde hen, zij toonden interesse en stelden zich behulpzaam op. Qua fysieke productie en distributie en is het een fijne samenwerking.

 

 

Wat was de grootste uitdaging?
Alles goed timen. Je verzet al dit werk en stelt een planning samen. Het artwork moet worden gedaan en de fysieke productie moet op tijd gebeuren. Tegenwoordig kost het produceren van vinyl veel tijd en voor de mastering ervan zijn wachttijden. Het draait vooral om coördineren van een goede campagne, zoals advertenties op social media regelen. Dat is lastig en dat leer ik nu, want het is toch iets heel anders dan puur een artiest zijn.

Als je in een zin het doel van je label zou beschrijven, wat zou het zijn?
Voor Entropy Music zou dat klinken als: “Forward-thinking techy-music made by real people with heart.”

Wat kan je al over de volgende release vertellen?
De aankomende EP is een samenwerking tussen mij en Proxima. Hij als mijn neef wordt veel betrokken bij het label. Op de volgende EP komen twee collabs van ons en twee solo tracks. De precieze releasedatum hangt samen met de mastering die wordt uitgevoerd, maar hopelijk komt die binnenkort uit. Daarna volgt een EP waar meerdere samenwerkingen met mensen op komen. Wie dat precies zijn wordt nog duidelijk.

Wanneer besloot je je volledig op deze carrière te focussen?
Er is nooit echt een besef geweest dat ik mij hier volledig op zou focussen. Mijn broer en ik maakten al muziek sinds ons twaalfde. Hij had destijds eigenlijk al veel trance releases uitgebracht, evenals releases op vinyl. Initieel was dj’en vooral een hobby. Ik ging samenwerken met Jesse (Switch) en nog een paar anderen. We startten toen de ‘Something Else’ avonden, Falcon en Chase hielpen daaraan mee.

Ik was ongeveer zeventien toen ik geregeld begon met dj’en, eerst vooral warmup sets. Jungle Galaxy begon mij toen vaker te boeken. Jesse en ik begonnen toen meer tunes samen te maken. Engelse en Nederlandse labels merkten ons op en de eerste releases volgden. Ik studeerde destijds nog Mechanical Engineering in Eindhoven en dacht dus nooit dat ik van muziek zou kunnen leven. Het was nooit het plan namelijk, maar meer optredens en grotere shows en nieuwe releases volgden.

Toen ik in mijn vierde jaar van mijn master zat ontving ik een uitnodiging om voor de eerste keer in Japan te draaien. Die boeking viel echter wel samen met een aantal belangrijke toetsen. Ik dacht: ‘ik stop even met studeren en ga naar Japan nu.’ (lacht) Ik ging en heb sindsdien niet meer achterom gekeken. Ik tekende vlak daarna bij Shogun Audio en verhuisde naar Londen. Opeens kon ik ervan leven. Iets wat ik nooit had durven dromen, maar blijkbaar kan je dat dus wel.

Wat is je favoriete eten?
Sinds dat ik weer in NL woon, herontdek ik traditionele gerechten zoals stamppot. Met andijvie en boerenkool, ik ben er gek op! Mijn moeder maakt het met kaas, spekjes en een lekkere worst. Dus ja, goed Nederlands eten. Ik hou echt van eten in alle soorten. Verreweg het fijnste van een reizende dj zijn is dat mensen je meenemen naar allerlei restaurants overal. Ik hou van verschillende soorten keukens en sta open voor nieuwe dingen.

Welke land heeft volgens jou de lekkerste keuken?
Lastig kiezen uit zoveel verschillende, maar wat mij altijd verbaast is de Italiaanse keuken in Italië. Vooral omdat Italiaans eten door Italianen zoveel beter smaakt dan wat je doorgaans krijgt. Veel verschillende plekken bieden heerlijk eten vanwege verschillende redenen. Uiteindelijk gaat het om diversiteit. Sowieso is het eten een positief aspect van al dat reizen.

Naar welke land of plek zou je graag gaan buitenom de uitstapjes als dj?
Mijn perfecte vakantie komt veelal neer op twee weken thuis uitrusten met de telefoon uit. Dat zou de ultieme vrijheid zijn (lacht). Er zijn nog plekken waar ik nog niet geweest ben, zoals IJsland. Daar wil ik nog sowieso heen.

Waarom?
Ik houd van het ruwe landschap en vulkanen. Vorig jaar draaide ik tijdens oud en nieuw in Nieuw-Zeeland. Tijdens die twee weken van verblijf beklom ik samen met m’n vriendin Mount Doom (uit LOTR). Ik hou ervan om te hiken op zulke maanachtige landschappen.

Welke overleden artiest zou je weer het liefst tot leven wekken?
Overleden artiesten tot leven wekken… Ook voor samenwerkingen of alleen om ze te zien? (lacht) Ik denk dat als je die macht hebt en niet Prince zegt, dat mensen je dan vermoorden. Maar eerlijk gezegd weet ik niet in hoeverre ik een echt Prince fan ben. De ene helft van Hidden Agenda is overleden. Zij waren een grote invloed op mij vroege werk, dus zo een iemand terughalen ligt voor de hand wat betreft drum and bass.

Wat is je grootste hobby naast muziek?
Ik had zoveel hobby’s toen ik jonger was. Zodra je professioneel muzikant bent is er weinig ruimte voor hobby’s of andere dingen. Ik hield erg van mountainbiken, maar dat ben ik kwijt. Ik pakte hardlopen op vorig jaar en ga daarmee vaker serieus aan de slag. Ik ben 32 jaar. Als je niet sport en deze lifestyle erop nahoudt, dan loopt dat waarschijnlijk niet goed af. Daarnaast game ik soms op de Xbox.

Helemaal opgeslokt door muziek dus?
Ja, zo gaat dat. Het is best wel overdonderend als een baan. Je maakt van maandag tot aan vrijdag muziek in de studio en reist vervolgens in de weekenden, dus wanneer is er tijd voor jezelf? Ooit was zeilen verreweg mijn grootste hobby. Daar zou ik graag meer tijd voor hebben, evenals een budget voor een zeilboot.

 

 

Wat is je favoriete serie? (als je daar tijd voor hebt)
Jazeker, want aan het einde van de dag moet je echt even je hersenen uitzetten (lacht). Peaky Blinders is echt tof en dat kijk ik graag. In het laatste seizoen speelt Adrien Brody, hij is echt goed.

‘Artiest zijn betekent durven te bloeden en kwetsbaar zijn in het openbaar’
Dat geldt in een bepaalde mate. Een goede artiest moet naakt zijn, maar ik denk niet dat dit zo erg geldt voor drum and bass mensen. Niemand komt in zo’n mate tot het level van echte artiesten. We kunnen zeggen wat we willen, maar wij zijn geen David Bowie of andere echt expressieve artiesten.

We maken vaak producten; hele functionele dingen, zodat mensen erop kunnen dansen in het weekend. Er zit daar kunst in, maar het is een klein deel. We verkopen muziek als een consumentenproduct. Hoe kan dat echte kunst zijn? Het is dansmuziek en die draait om dansen. Vooralsnog is sound design ook een vorm van kunst. In mijn ogen ben je namelijk een beeldhouwer van geluid.

‘Je ego is daarbij je grootste vijand’
Ik denk dat een ego juist een sterkte is. Binnen de muziek, evenals allerlei (digitale) creatieve dingen, is er veel ruis. Je moet voor jezelf opkomen en zeggen: ‘hier ben ik, merk mij op.’ Ik denk dat ik mezelf vaak door projecten heen sleepte dankzij m’n ego. Niet perse dat ik dagelijks opsta met het idee dat ik zo geweldig ben, maar je moet zelfvertrouwen projecten. Het is wellicht een cliché, maar een die zeker binnen de muziek geldt.

Aan het einde van de dag is niemand goed of slecht in muziek, maar wordt in zulke termen gezien. Je creëert je eigen mini-universum binnen de muziekwereld. Het helpt om een sterke persoonlijkheid te zijn. Het ego is geen hindernis, maar iets wat in de muziek gaat. Je moet je sterktes benutten en niet bang zijn om luid te zijn over je identiteit.

‘Commercie is de dooddoener van creatieve vrijheid’
Commercie heeft een slechte invloed op creatieve vrijheid in een zekere zin, maar het hangt ervan af hoe nodig je moet eten bijvoorbeeld. Er zijn mensen die muziek maken om te maken, maar je kan niet om het feit heen dat muziek heel functioneel is tegenwoordig. Ook mijn muziek. Wellicht denk ik erover na vanuit een bepaalde esthetica of een persoonlijk ideaal, maar tegelijkertijd creëer ik muziek die in dienst staat van de atmosfeer op een feest.

Je komt al snel bij de filosofische kant van wat kunst is, zoals zodra iets bruikbaar wordt, dat het dan geen kunst is. Zoals een stoel bijvoorbeeld, je kan erop zitten dus het is geen kunst. Als je er niet op kon zitten, dan was het wellicht een standbeeld. Muziek lijdt vanwege de marketing vooralsnog. Wellicht kan het (commercie een creativiteit) samen bestaan, maar het wordt als snel erg filosofisch als je die kant op gaat. Maar goed, als ik heel eerlijk ben, dan denk ik niet dat wij de dood zijn van kunst, maar we zijn vooral functioneel ten eerste.

Muziek is niet onafhankelijk van commercialisme. De impact ervan is groot en mensen willen succesvol zijn, toch? Als ik mensen dingen hoor zeggen als: ‘maar het gaat mij niet om het succes, ik wil alleen maar dit of dat’, dan denk ik dat het een leugen is, omdat je uiteraard erkenning wil dat je goed bent in wat je doet. Als je niet de acceptatie krijgt die je wil, dan speel is die rol aannemen vaak het gevolg.

 

Curated By Icicle

Hoe voelt het om de curator te zijn?
Het voelt goed. Erg tof dat ik door Curated By gevraagd ben. Ik draaide al eens eerder op een Curated By, toen Bardo (Nymfo) de curator was. Ik deed toen een liveshow en dat was erg leuk. Het was ook de eerste keer dat m’n ouders meekwamen naar een feest, dus daardoor is er al een zekere emotionele verbinding met het feest. Het is natuurlijk ook fijn om de line-up te kiezen en m’n vrienden betaald te laten krijgen (lacht).

Wat vind je van het concept van Curated By?
Het is een best wel cool concept, mede vanwege de mensen die als curatoren fungeerden of dat nog zullen doen. Het gaat om vriendschap en het samenbrengen van artiesten die elkaar al lang kennen. Dat is een groot voordeel, want we zijn erg blij dat wij deze avond samen kunnen doorbrengen. Het gaat om plezier en dat merk je straks wel aan de sfeer denk ik. We draaien er niet met een willekeurige groep mensen, maar met vrienden. Dat creëert een andere sfeer dan een typische line-up. Hoe meer plezier mensen op het podium ervaren, des te meer plezier de bezoekers op de dansvloer waarschijnlijk zullen hebben.

Zijn er nog bijzondere plannen gemaakt voor tijdens de Curated By Icicle die je wilt benoemen? We hebben eigenlijk verschillende leuke dingen in de planning. Denk aan toffe give-aways waarbij je de kans krijgt om ons backstage te ontmoeten, maar ook een informatieve sessie (de workshop). Er zullen exclusieve Curated By Icicle shirts en door mij getekende vinyl in de verkoop gaan. Het wordt een avond met veel toffe dingen. Ook zullen wij er rondlopen en steeds meer drankjes nuttigen. Tegen vier uur in de nacht beloof ik dat het hilarisch is, dus pak vooral je telefoon dan tevoorschijn om foto’s te maken (lacht).

 

Wil je ook op de hoogte blijven van ontwikkelingen rondom Icicle, Entropy Music en Curated By? Volg dan onderstaande socials en sites voor het laatste nieuws en meer info:

// Icicle //
Facebook
Soundcloud
Website

// Entropy Music //
Bandcamp

// Curated By //
Facebook
Instagram


Reacties

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.